مقدمه
تعلیم و تربیت بیشک یکی از زیربناییترین دستگاههاي کشور است. در اولویت قرار گرفتنِ مسائلِ نظامِ تعلیم و تربیت،
زمانی محقق میشود که در بخشها و موضوعات مختلف کشور به عنوان اولویت لحاظ شده باشد. یکی از نمودهاي اولویت
بودن آموزش و پرورش، مسئله بودجه سالانه است.
این مهم در بند -۲-۶سیاستهاي کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور بدین صورت تصریح شده
است:
»رعایت اولویت در بودجهي مورد نیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجهي سنواتی به منظور تحقق اهداف و
مأموریتهاي مندرج در سیاستهاي کلی«
هرچند به نظر میرسد این سیاست کامل نیست چون شاخصپذیر و نظارتپذیر نیست. اما حداقل خود همین سیاست
و برداشتهاي مدیران و فعالان عرصه تعلیم و تربیت میتواند منبعی براي این قضاوت باشد که این اولویت، همواره رعایت
نمیشده است.
مجموعه حاضر که احتمال قریب به یقین براي اولین بار، بدین شکل استخراج و تدوین شده است تلاشی است براي
رسیدن به هدف در اولویت قرار گرفتن بودجه آموزش و پرورش در لوایح بودجهي سنواتی.
ارائه پیشنهادهاي و راهکارها بدون تسلط بر اجزاي کامل بودجه و فرآیندهاي آن و همچنین شناخت کلیت بودجه و
موانع و محدودیتهاي سالانه آن ممکن نیست.
در زمان استخراج و تدوین این مجموعه هر چند به راهکارها و پیشنهادهایی رسیده بودیم اما به علت بررسی بیشتر
تصمیم گرفتیم این مجموعه را در گام اول در حد استخراج و توصیف مختصر ارائه دهیم تا چارچوبی براي آشنایی
کارشناسان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت و همچنین شکلگیري گفتگوها و بررسیها دقیقتر و جامعتر باشد.
امیدواریم در چند گام بتوانیم براي دستیابی به هدفهاي مذکور نسخه حاضر را تکمیل و ارتقاء بخشیم. لازم به ذکر است
هدف ما محدود در بودجه سال ۱۳۹۹نیست و احتمالاً به بودجه آموزش و پرورش نیز خلاصه نخواهد شد ان شاء االله.
عباس بیات
کارشناس تعلیم و تربیت و آموزش هاي فنی وحرفه اي و مهارتی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
۵ دی ۱۳۹۸
* هرگونه انتشار و استفاده با ذکر منبع آزاد و موجب امتنان است
اشتراکگذاری