تاریخ امروزشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴

تهیه ابزارهای اختصاصی تعلیم و تربیت اسلامی

بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۹/۱۲/۴) را به مثابه فرمان جنبش نرم‌افزاری دوم و یا جهت کلی جنبش نرم‌افزاری در گام دوم انقلاب اسلامی می‌فهمم.

کشف و ساخت راه‌ها و ابزارهای اختصاصی تحقق و اجرایی شدن دین در عرصه‌ی زندگی؛ ابزارهایی که در عصر جدید، ظرفیت تحقق همزمان دین و‍ دنیا را برای انسان فراهم می‌آورد و نیل به اهداف مادی و معنوی را آسان، همگانی و در دسترس می‌کند و از ضروریات تحقق تمدن نوین اسلامی است.

به عنوان نمونه حیات طیبه که هدف نهایی نظام اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است بی‌شک نمی‌تواند با ابزار‌های ناقص و عمدتاً متناقض غربی همچون برنامه درسی، روانشناسی، تکنولوژی آموزشی و… که تک بعدی و ماده محورند محقق شود.

ابزارها متناسب هستند با نوع درک واقعیتی که سازنده آن از جهان هستی داشته‌اند، ابزارها تکیه به نیروهای مادی و حس شدنی دارند وقتی بخشی از واقعیت دیده نشود و یا درک و فهم نشود هیچگاه ابزاری هم برایش ساخته نمی‌شود. ابزارها بر اساس قوانین ادارک و تدوین شده طراحی می‌شود وقتی مهم‌ترین قانون عالم مبنی بر وجود و حضور و مالکیت الهی نادیده انگاشته شود پس ابزارهای ساخته شده در این بستر حداقل ناقص اند و چون این نقص اساسی است گاهی حتی موجب انحراف نیز هستند.

همچنین ابزاها هدفی را دنبال می‌کنند و وسیله تحقق هدفی هستند وقتی هدف منقطع می‌شود ابزارها نیز بیش از همان هدف مثله شده را نمی توانند محقق کنند. اتحاد هدف و ابزار یک امر عقلایی است.
لذا باید برای تحقق ابزارهایی که اهداف تعلیم و تربیت اسلامی را که متناسب با فهم و درک واقعیت اسلام و مسلمانان از هستی، انسان و اهداف است گام برداشت.

گام اول این نهضت نیز خارج شدن از سلطه متحجّران است؛ همان‌ها که هنوز مسئله‌ی دخالت دین در زندگی اجتماعی و سیاست و حکومت برایشان حل نشده است؛
با این‌ها نمی‌توان سخن از کشف و ساخت ابزار اختصاصی گفت، وقت را نباید تلف کرد…
بار این نهضت نیز هم‌چون سایر نیازهای گام دوم بر دوش جوانان نخبه انقلابی در حوزه و دانشگاه است.

بسم الله…

اشتراک‌گذاری